Dobrodosli na sajt Medjunarodnog centra za razvoj finansijskog trzistaDobrodosli na sajt Medjunarodnog centra za razvoj finansijskog trzista
O namaUsluge CentraProizvodi CentraSavetovanja i seminariNasi rezultatiNasi klijenti
Arhiva vesti
Manjinski akcionari "Lukoil Beopetrola" protiv dokapitalizacije

Udruženje manjinskih akcionara preduzeca "Lukoil Beopetrol" tvrdi da je prošlonedeljna sednica Skupštine akcionara ove firme bila nelegitimna jer je održana bez prisustva manjinskih akcionara koji imaju 10,72 odsto vlasništva. Branislav Moracanin predsednik Upravnog odbora udruženja kaže da je samim tim nevažeca i odluka o dokapitalizaciji doneta na Skupštini, odnosno novoj emisiji akcija u dinarskoj protivrednosti od 62 miliona evra.
Manjinski vlasnici "Beopetrola" upozoravaju da ce ruski "Lukoil" na ovaj nacin umanjiti njihov udeo u vlasništvu sa sadašnjih 10,72 na samo 0,46 odsto kapitala.
Ruski "Lukoil" je pre godinu dana za 118 miliona evra kupio blizu 80 odsto kapitala "Beopetrola" . Njegova je zakonska obaveza da po istoj ceni po kojoj je kupovao ove akcije, a to je 709 evra, otkupi sve akcije manjinskih akcionara, osim ako na berzi mogu dobiti vecu cenu. Manjinski akcionari medutim upozoravaju da je "Beopetrol" na neki volšeban nacin pre privatizacije procenjen na samo tri miliona evra, pa je nominalna vrednost jedne akcije iznosila 1.000 dinara. Moracanin kaže da zato strahuju da ce im "Lukoil" po akciji ponuditi 1.000 dinara, umesto 709 evra.
Dimitrij Tarasov prvi potpredsednik "Lukoila" precizirao je, nakon izglasavanja odluke o dokapitalizaciji, da je Skupština akcionara održana na regularan nacin i priznao da je bilo pokušaja da se sednica prekine i diskredituje. On je objasnio da kao vecinski vlasnici moraju da dokapitalizuju preduzece da bi sa unetim sredstvima ispunili svoju ugovornu obavezu u delu investicija.
Predstavnici "Lukoila" podsecaju da se procentualno smanjuje ucešce manjinskih akcionara u ukupnom kapitalu firme ali da se vrednost njihovih akcija, pošto im je cena garantovana ne obezvreduje. Istovremeno, svim akcionarima je data mogucnost da ucestvuju u kupovini novoemitovanih akcija po ceni od 1.000 dinara po komadu.

U strahu su velike oci
Aleksandar Vlahovic bivši ministar za privatizaciju kaže da odluka "Lukoila" o dokapitalizaciji deluje logicno i podseca da ovo nije prvi slucaj da vecinski vlasnik kupljene firme obavezna sredstva investira kroz dokapitalizaciju. U Agenciji za privatizaciju potvrdili su da "Lukoil" mora da otkupi akcije po istoj ceni po kojoj ih je kupio od države.

Radnici dele profit: Bambi

Dok se oko nacrta srpskog zakona o radu lome koplja, posebno zbog predvidene mogucnosti da i radnici ucestvuju u raspodeli profita firme, za zaposlene u Koncernu „Bambi”, iz Požarevca, to je vec stvarnost. Osim dividende na koju imaju pravo svi akcionari, za prošlu godinu su, iz profita, radnici pored redovnih 12, dobili još tri prosecne plate. Takvu praksu je podržao i inostrani investicioni fond „Salford” koji je vlasnik 40 odsto akcija u ovoj kompaniji. Pored toga, najzaslužnijim radnicima za, uspešno poslovanje kolektiva, pripalo je još i pet odsto posebne stimulacije iz ostvarenog neto profita.
- Kolektivnim ugovorom precizno je regulisana metodologija raspodele zarada i ona se sastoji iz fiksnog i varijabilnog dela. Varijabilni deo predstavlja trecinu zarade i zavisi od individualnih i grupnih ucinaka tamo gde postoje norme, odnosno od kolektivnog ucinka u poslovima koji nisu normirani. Jasno razradenim sistemom poslovanja „Bambi” je rešio pitanje ucešca zaposlenih u profitu firme. Pored toga postoji i poseban pravilnik koji reguliše nagradivanje za tehnicko-tehnološka unapredenja proizvodnje što je dovelo do toga da danas „Bambi” ima više od 80 registrovanih prava iz oblasti individualne intelektualne svojine. Radnici koji ostvaruju posebne rezultate stimulisani su i na druge nacine, strucnim usavršavanjem o trošku firme, odlascima na sajmove u zemlji i inostranstvu i slicno – kaže Miroslav Miletic, generalni direktor Koncerna „Bambi”.
Poslednje tri godine predstavljaju najuspešniji period u 67-godišnjoj istoriji ove kompanije. Za izuzetan uspeh kolektiva, osim unutrašnje organizacije, presudnu ulogu imala je i promena u okruženju, odnosno promena ekonomskog ambijenta u zemlji, istice Miletic. Otklonjen je disparitet u cenama sirovina i gotovih proizvoda, stabilizovano je tržište i pocele su da vladaju ekonomske zakonitosti, a uz to nema više hiperinflacije i stalnog klizanja dinara.
- Prošle godine smo zabeležili ukupan prihod od 35 miliona evra, od cega je izvoz iznosio sedam miliona, a cist profit tri miliona evra. Pošto nismo uvozno zavisni suficit u izvozu smo iskoristili za proširenu reprodukciju i nove investicije. Samo u fabriku mineralne vode i fabriku slanog programa uložili smo deset miliona evra. Istovremeno smo zaokružili i proces privatizacije kroz trecu dokapitalizaciju emitovanjem 125.000 akcija koje je otkupio Investicioni fond „Salford”. U septembru je okoncana prodaja i sada realizujemo ciljeve tog stranog ulaganja. U „Bambiju” 40 odsto akcija ima oko 3.000 akcionara, sadašnjih i bivših radnika, isto toliko Fond „Salford” i 20 odsto Akcijski fond Srbije. Ovim postupkom dokapitalizacije vrednost Koncerna je povecana dva i po puta – istice Miletic.
U septembru, prošle godine, kada su se akcije firme kotirale na berzi, vrednost koncerna je procenjivana na oko 15 miliona evra, a nakon stranog ulaganja kroz povecanje vrednosti akcija i dokapitalizaciju, vrednost „Bambija” je skocila na gotovo 35 miliona evra.
- Ovakvom poslovnom politikom obezbeden je nesmetan razvoj koncerna za narednih pet godina i istovremeno je unapreden jedan od najpoznatijih srpskih brendova - „Bambi” firma, plazma keks i drugi proizvodi. Ostvarena je i puna zaštita zaposlenih kroz socijalni program tako da oni i danas, kao i u prošlosti doživljavaju ovu kompaniju kao svoju porodicnu firmu i tako se odnose i prema radnim zadacima – dodaje Miletic.
Pošto su svi zaposleni ujedno i akcionari koncerna svoja prava ostvaruju preko skupštine, upravnog odbora, kolegijuma direktora i generalnog direktora. Kroz ugovor sa stranim investitorom obe strane su se složile da koncern i dalje vodi postojeci menadžment. Poslovanje se odvija po svetski priznatim standardima kvaliteta koje su prihvatili i svi zaposleni i to je neminovno doprinelo i zadovoljavajucim poslovnim rezultatima.
- Najveci problemi u firmama nastaju ukoliko ne postoji jasna koncepcija razvoja i ukoliko nema razradenog sistema prava i obaveza. Sindikalna tradicija u „Bambiju” je veoma razvijena i sindikat vodi racuna o socijalnim problemima radnika. Svesni da je stambeno pitanje životno pitanje za svakog zaposlenog mi, naravno, nismo zanemarili ni tu problematiku i ona ce se rešavati u ovom kolektivu zajednicki sve dok banke ne budu osposobljene da odobravaju kredite po povoljnim uslovima. Uspešne kompanije ne pocivaju samo na profitu vec i na solidarnosti medu zaposlenima. Odlukom upravnog odbora, svake godine, iz redovnog prihoda, izdvajamo sredstva za rešavanje stambene problematike radnika. Za poslednje tri godine prosecno smo odvajali po 250.000 evra, kako za nove stanove, tako i za dugorocne kredite uz minimalnu kamatu. Kad radnici vide da firma brine o njima i oni se vežu za firmu i krajnji rezultat je ocigledan – profit od koga svi imamo koristi – kaže Miletic i podseca da je „Bambi” istovremeno i veliki donator i žila kucavica gradova u kojima ima svoje fabrike.

Licna karta
"Bambi" ce 15. oktobar, dan kompanije, docekati sa 1464 zaposlena i prosecnim platama od 24.000 u neto iznosu. Koncern se sastoji od pet fabrika i to tri konditorske, jednu hladnjacu i fabriku mineralne vode „Duboka”. Godišnja proizvodnja je vec premašila 20.000 tona gotovih proizvoda, od cega 16.000 konditorskih, 1.000 tona smrznutog voca i povrca i šest miliona litara mineralne vode. U odnosu ona prošlu, u istoriji najuspešniju godinu, i taj rezultat bi trebao da bude nadmašen za 1.000 tona proizvoda isporicenih tržištu u zemlji i inostranstvu.

SUTRA POCINjE DRUGI „KRUG” PONUDE ZA „KNjAZ”

Kada je pre više od 200 godina Knjaz Miloš u osam krcaga uzeo vodu sa osam izvora i poslao je u Bec na analizu i za to dao 200 dukata, a jedna od tih voda je i sadašnja mineralna „Knjaz Miloš”, verovatno nije ni slutio koliko ce jednog dana vredeti. Voda sa izvora Bukulje stara milionima godina sada više vredi i od „suvog” zlata jer su akcije arandelovacke „punionice” sve skuplje. Kako ocekuju upuceni u slucaj „Knjaza”, novi kupci ce u zatvorenim kovertama ponuditi za akciju cak izmedu 25.000 i 30.000 dinara.
Posle zamešateljstva koje traje vec nekoliko meseci, „drugi krug” za zainteresovane investitore pocinje da tece od sutra u podne, po isteku produženog roka za preuzimanje akcija "Knjaza Miloša" po prethodnom postupku i traje do 29. oktobra. Posle dugotrajnog preganjanja oko podobnosti strateškog partnera za „Knjaz” i izbegavanja trgovanja akcijama na berzi, akcionarima ovog puta, udruženim sa državnim akcijama, ponudena cvrsta i još veca ponuda.
U novoj trci za vecinski paket arandelovacke fabrike vode pojavice se ponovo, naime, kako su vec najavili, Vlade Divac i najveci proizvodac vode na svetu francuski „Danon”, ali ovog puta u tandemu. Sva je prilika da ce ponude poslati, kako saznajemo i kompanije „Nestle”, „Perije”, ali i slovenacka pivara „Laško” koja je vec bila kandidat za vlasnika „Knjaza”.
Ostaje, medutim, pitanje šta ce biti sa spornih oko 1.600 akcija koje je otkupio FPP Balkan limitid. Ovlašceni predstavnici akcionara „Knjaza” prosledili su krivicne prijave tužilaštvu, a kriminalisticka policija, kažu, intenzivno radi na ovom slucaju. Kako smo juce saznali iz MUP–a, istrazi spornih akcija se daje priritet, ali nisu mogli da preciziraju kada ce se posao i okoncati. Takode je i Komisija za hartije od vrednosti sumnjive naloge za akcije prosledila pocetkom minule sedmice MUP– u od koga se ocekuje da utvrdi da li ce i koliko akcija biti poništeno.
Javna ponuda za prodaju vecinskog paketa akcija arandelovacke fabrike vode i sokova „Knjaz Miloš" objavljena je prošle nedelje. U zajednickoj ponudi Agencije za privatizaciju i Akcijskog fonda, zainteresovanim kupcima je ponudeno 262.636 akcija, odnosno 71,87 odsto ukupnog kapitala „Knjaza”, a minimalna cena po jednoj akciji je 20.000 dinara. U tom vecinskom paketu akcija koje se nude na prodaju, udeo Akcijskog fonda je 31,28 odsto, Penzijsko fonda 10 odsto, a pridruženih akcija pojedinacnih akcionara 30,59 procenata. Javnom ponudom je precizirano da kupac vecinskog paketa akcija „Knjaza Miloša" može da bude samo ponudac koji se obaveže da ce u prvoj godini investirati u to preduzece minimum 20 miliona evra, i to za nabavku opreme i tehnologije, i da u roku od tri godine nece otpuštati radnike.
Bice razmatrane samo ponude zainteresovanih kupaca koji se obavežu da ce akcije otkupiti po minimalnoj ili višoj ceni od one koja je istaknuta u javnoj ponudi, a otkupljeno najmanje 50,01 odsto, a najviše 100 odsto ponudenih akcija, kao i ispoštovan ponudeni investicioni i socijalni program.
Žestoka utakmica za Knjaz je tim pre logicna jer se vec sada vode velike bitke kako bi se sacuvali vodeni resursi. Ako je 20. vek bio u znaku nafte, onda ce u ovim okolnostima 21. vek biti vek vode. Ova globalna predvidanja potvrduju da kupcima srpske vode nije skupa ponudena cena akcija za koju su neki mislili da je preterano visoka.

Sitan vrabac i debeli golub
Vlasnici akcija koji su se odlucili za „vrapca na grani” izgubice, sva je prilika, dosta para. Ako je neko imao, recimo, sto akcija i prodao ih FPP Balkan limititu po 17.200 dinara dobio je 1.720.000 dinara. A da je sacekao novog kupca sada bi za njih mogao da zaradi najmanje 2,5 miliona dinara, uz uslov da se ostvare procene strucnjaka da ce u novoj ponudi akcija „Knjaza” vredeti od 25.000 do 30.000 dinara. To je, dakle, izgubljenih 780.000 dinara ili više od 10.000 evra. Malo li je?!

Jankovic: "Merkator" bi sacuvao ime "C Marketa"

Predsednik uprave slovenackog "Merkatora" Zoran Jankovic izjavio je da je "preuzimanje trgovackog preduzeca "C Market" neprijateljsko samo za upravu te srpske kompanije, koja nije spremna da se dogovara sa "Merkatorom".
Jankovic je za interni list "Merkatora" kazao da je "C Market" dobro preduzece s kojim vec dve godine pokušava bezuspešno da nade zajednicki jezik o povezivanju kapitala.
Zato smo ocenili da je vreme da objavimo ponudu i deonicarima prepustimo da oni odluce. Sve je u rukama malih deonicara, koji imaju 75,01 odsto kapitala "C Marketa", a kakav ce biti rezultat ponude znace se 24. oktobra, rekao je Jankovic.
U slucaju uspešnog preuzimanja "Merkator" bi ocuvao naziv te srpske trgovine a obecali smo da ce svi zaposleni, njih oko 3.200 zadržati svoja radna mesta, a oni, koji žele otici dobice odgovarajucu otpremninu precizirao je Jankovic, dodajuci da ce biti ocuvana i struktura postojece srpske ponude.

"Mali" akcionari
Emitenti
Posrednici
Investitori
Proizvodi Centra
Arhiva vesti
Kontaktirajte nasKnjiga gostijuMapa sajta