Dobrodosli na sajt Medjunarodnog centra za razvoj finansijskog trzistaDobrodosli na sajt Medjunarodnog centra za razvoj finansijskog trzista
O namaUsluge CentraProizvodi CentraSavetovanja i seminariNasi rezultatiNasi klijenti
Arhiva vesti
POKRAJINSKI SEKRETARIJAT ZA PRIVREDU O TRGOVINI
Bescarinski s BiH izvoznička šansa
Pokrajinski Sekretarijat za privredu pozdravio je juče odluku Veća ministara Bosne i Hercegovine o ukidanju carine za proizvode iz Srbije i Crne Gore i preporučio vojvođanskim privrednicima izvoz na tržište BiH. Veće ministara BiH donelo je 1. februara odluku o uvođenju carine na brašno i pivo iz SCG kao kontrameru na prethodno donetu odluku Vlade Crne Gore o uvođenju privremene mere zaštite od prekomernog uvoza brašna. Odluka Veća ministara BiH najviše je pogodila Vojvodinu, gde su kapaciteti industrije piva i brašna najzastupljeniji. Kršenjem Sporazuma o slobodnoj trgovini između SCG i BiH nanela bi se velika šteta upravo vojvođanskoj privredi, navodi se u jučerašnjem saopštenju pokrajinskog Sekretarijata za informacije. U njemu se navodi da su uz zajedničko zalaganje pokrajinskog Sekretarijata za privredu i Vlade SCG preduzeti konkretni koraci za rešavanje ovog problema, što je konačno dovelo do donošenja odluke Veća ministara BiH od 13. aprila da ponovo uvede nultu carinsku stopu na uvoz brašna i piva iz SCG, čime se delom normalizuju trgovinski odnosi između dve zemlje...

JEFTINI AVIO-PREVOZ I U SRBIJI: Za sitne pare do Evrope

Polovinom juna iz Srbije, kako je to nedavno najavljeno, poleteće prvi domaći avio-prevoznik koji će raditi po "lou kost" filozofiji ili principu jeftinih karata. Prvi koji će na taj način pokušati da osvoji nebo nad Srbijom jeste avio-kompanija "Er maksi", koja je krajem marta nastala udruživanjem "Delta holdinga" i "Aviogeneksa".
“Er maksi” leteće najpre za Tivat, Budimpeštu, Bukurešt, Sofiju, Skoplje, Dubrovnik i LJubljanu, a kasnije i za Nemačku, Švajcarsku, Francusku i skandinavske zemlje. Generalni direktor te kompanije Predrag Vujović, inače nekadašnji šef nacionalnog avio-prevoznika, najavio je da će avioni “Er maksija” leteti i u egzotične turističke centre, poput Turske, Grčke, Egipta i najverovatnije Maroka, ali u okviru saradnje sa turističkim agencijama. Koliko je za sada poznato, avio-karta za Nemačku koštaće između 45 i 55 evra, a povratna maksimalno 105 evra. Karta će se kupovati preko interneta, što podrazumeva plaćanje kreditnim i platnim karticama. Avioni “Er maksi” (boing 737-300) moći će da prime 136 putnika, a u kompaniji očekuju da će u prvoj godini poslovanja voziti između 200.000 i 300.000 putnika.
U svetu je princip jefinih avio-letova poznat već dve decenije, a u poslednjih nekoliko godina, razvojem interneta i bukiranjem karata preko globalne mreže, doveden je do savršenstva. Tako danas na određenim rutama po Evropi možete leteti po ceni koja ponekad nije veća od jednog jedinog eura (ne računajući takse), ali bez uobičajenog komfora, aperitiva, kafe, sendviča ili toplog obroka na dužim destinacijama. Na takvim letovima nećete se sresti sa stjuardesama, nećete možda moći ni pristojno da se smestite u sedište, a kada stignete na željeno odredište, shvatićete da vam predstoji još pedesetak kilometara do mesta na koje ste se zaista uputili i za koje će vam biti potreban dodatni prevoz.
Sve to zajedno jeste princip "lou kost" avio-aranžmana, jer kompanije koje se ovim poslom bave nastoje da smanje svaki mogući trošak kako bi na taj način i cene karata bile što pristupačnije. Zbog toga se obično koriste manji aerodromi koji su udaljeniji od velikih gradova i manje prometni, kao i avioni skromnije potrošnje goriva i gabarita, u kojima svaki ušteđeni santimetar prostora donosi sedište više. U svojim počecima, kompanije su jeftine karte prodavale na šalterima, baš kao i oni veliki, "klasični" avio-prevoznici, dok do pre nekoliko godina i tu nisu pronašle način za smanjenje troškova, prešavši gotovo potpuno, na sistem bukiranja karata preko svojih internet sajtova.
Tako je jedan od najpoznatijih evropskih avio-prevoznika, irski "Rajan er" (ryanair.com) 2000. godine, kada je uveo prodaju karata preko sajta, imao oko 50.000 bukinga nedeljno, da bi ih internet pretraživač Gugl lane proglasio najpopularnijim avio-prevoznikom u 2003. godini. "Rajan er" danas koristi 17 baza, ima 180 ruta kojima se pokriva 91 destinacija u 16 evropskih zemalja. U poslednjih deset godina prevezli su 15 miliona putnika. Ove godine pokušali su da posao prošire u Srbiji, a posebno interesovanje pokazali su za korišćenje niškog aerodroma.
Za razliku od menadžmenta aerodroma "Konstantin Veliki", Vlada Srbije nije bila zainteresovana za taj posao, pa su veliki planovi za budućnost niškog regiona i očekivanja preostalog dela Srbije, ubrzo splasnuli. Ministar kapitalnih investicija Velimir Ilić poručio je tom prilikom da "ne može da se dozvoli da neki jeftini prevoznik uđe na tržište Srbije i niskim cenama karata uništi domaću avio-kompaniju, a zatim podigne cene na evropski nivo". Kasnije je usledila priča sa dugotrajnim i skupim štrajkom kod nacionalnog prevoznika “Jat ervejza”, pa smo umesto Iraca i jeftinih avio-karata dobili paprene Tunižane - mehaničare koji su "uvezeni" da zamene Jatove štrajkače. Ranije je, setićemo se, postojalo samo skupo poslovodstvo.
“Rajan er” inače na svom sajtu izdvaja i listu najjeftinijih usluga, pa je tako iz Londona do Rima moguće leteti za samo 0,99 evra. U trenutku dok ovo prenosimo, to je moguće samo ako je karta bila bukirana od 8. do 14. aprila, a za putovanje u periodu od 22. aprila do 26. maja ove godine. Na cenu od 0,99 evra međutim treba dodati takse koje, kako se navodi, nisu veće od 14 evra.
Hrvatska i Slovenija već imaju iskustva sa "lou kost" avio-prevoznicima. Iako su ona za sada skromnog obima, jer mnoge destinacije nisu uvrštene u ponudu, Hrvati i Slovenci ipak mogu za sitne pare da se domognu nekih evropskih gradova. Ali šta su to "sitne pare" za ove prostore i ovdašnje zarade, makar bile na zapadnom Balkanu? Naime, na hrvatskim internet forumima mogu se pročitati zamerke da je reč o reklamnom triku u kojem prevoznici predstavljaju da se na željenu destinaciju može stići po ceni od samo 19 evra, kao što je to slučaj kada, na primer, otvorite sajt “Germanvingsa” (germannjings.com) koji od nedavno posluje u Hrvatskoj, u Zagrebu i Splitu. Ali, ako se Zagrepčani užele sveta, onda će najpre morati da stignu do Nemačke - Berlina, Bona ili Štutgarta, a odatle drugim aranžmanom do, na primer, Madrida.
Na sajtu “Germanvingsa” može se bukirati karta, koja od Zagreba do Londona 1. jula iznosi neverovatnih 0,5 evra, a u suprotnom pravcu desetak dana kasnije 45 evra. Tako povratni let u ovom aranžmanu košta 45,5 evra, ali bez uračunatih taksi. One za odlazak staju 18,95 evra, a za povratak 17,28 evra, što troškove ovog zamišljenog putovanja diže na 81,28 evra.
Na hrvatskom tržištu prisutan je i avio-prevoznik "Skajjurop" (skyeurope.com) iz Slovačke, a karte iz Rijeke mogu se bukirati i preko sajta hldž.com. Iz tog grada moguće je jeftino putovati za Hanover i Keln. Međutim, let po izuzetno povoljnoj ceni od 4,49 evra do Kelna nudi se za oktobar, dok je 24,49 evra potrebno za odlazak u Hanover u junu i julu. Ukoliko već nisu rasporodate karte za 19. april, iz Rijeke se tog dana može stići jeftinim letom do Hanovera za 34,69 evra.
I to je jedan od principa “lou kost” aranžmana: kartu je moguće kupiti u poslednji čas, jer je neko odustao od putovanja ili tiket nije prodat, a takođe i ukoliko se karta rezerviše znatno ranije pre početka putovanja.
Ovakve usluge ne možete naći kod nacionalnog prevoznika “Jat ervejza”. Na njihovom veb sajtu jednostavno nema cena letova, ali je zato “neko ko o tome brine” smatrao da je prosečnom korisniku važnije da sazna kakav ga jelovnik očekuje na putovanju, ko za njega kuva, kako da postane pilot ili kako je na beogradski aerodrom, nekada davno, sleteo čuveni fudbaler Pele.
S druge strane, takve zanimljivosti mogu biti važne u smislu reputacije kompanije i kvaliteta usluga, jer nekim putnicima za odabir prevoznika nije presudna niska cena. Uostalom, zbog strahovitog pada kvaliteta usluga bankrotirala je američka “lou kost” kompanija “Pipl Ikspres”, uprkos tome što je, zahvaljujući “smešnim” cenama, za samo pet godina postala peti po veličini avio-prevoznik u zemlji!
“Do poslednje godine postojanja, letenje ’Pipl Ikspresom’ postalo je tako žalosno iskustvo da je kompanija dobila nadimak ’Pipl Distres’ (distress – nevolja, muka, jad) i oni koji su nekada bili lojalni korisnici usluga ove kompanije počeli su da se okreću drugim avio-prevoznicima”, analizira američki prof. Piter Sengi u knjizi “Peta disciplina” (Adižes MC, 2003. god). Teoriju o tome šta se desilo “Pipl Ikspresu” izučavaju na početku svake školske godine postdiplomci u školama za menadžment.
Mi još zadugo nećemo imati priliku da izučavamo šta nam se događa na domaćem tržištu, koje zapravo i ne postoji, ali ćemo zato za početak sa zadovoljstvom gustirati pokušaje njegovog stidljivog promaljanja.

Izvor: Dnevnik.

"Mali" akcionari
Emitenti
Posrednici
Investitori
Proizvodi Centra
Arhiva vesti
Kontaktirajte nasKnjiga gostijuMapa sajta