|
|
|
|
|
Arhiva vesti |
|
Crep po crep kuća je naša Privatizacija radi privatizacije, pošto-poto, bez jasnih kriterijuma i pozitivnog angažmana države, akcionara i sindikata, donosi mnogo više štete nego koristi. Privatizacioni proces prerasta delimično u stihiju, a naše dobre kompanije postaju lak plen ostrvskih tajkuna, regionalnih osrednjih firmi, uglavnom iz Hrvatske i Slovenije i njihovih eksponenata iz Srbije - kaže generalni direktor AD "Toza Marković" iz Kikinde, uz napomenu da je neprijateljska ponuda hrvatske "Nekse grupe" o javnom preuzimanju kompanije kojom on rukovodi, zahvaljujući grčevitoj odbrani kikindskih crepara i keramičara da sačuvaju svoju fabriku, dodatno podstakla ramišljanja o potrebi da se procesima privatizacije, a pogotovo reprivatizacije, moraju dodatno pozabaviti odgovorni ljudi i institucije u Srbiji. - Kod nas se u praksi potpuno poništava glavno tranziciono pravilo da se dobrim zakonima o privatizaciji i pozitivnim angažovanjem države našim kompanijama obezbeđuje strateško partnerstvo, kaže Šegrt. On smatra da strateški partner mora da bude mnogo veća kompanija od one koju kupuje. Samo tada je zagarantovana dobra privatizacija, koja sigurno donosi poslovnu ekspanziju prodate firme, nova tržišta, nove tehnologije i nove proizvode. Ima li improvizacije i stihije u našem procesu privatizacije? - Nema tog menadžmenta, malih akcionara, niti sindikata koji neće prihvatiti moćnog strateškog partnera - veli Šegrt. - U našim privatizacijama preovlađuju loši primeri, koji nisu unapredili, već su unazadili kupljene kompanije. Neke kompanije su čak i uništene. Da bi bio uspešan, proces privatizacije, mora da bude smišljeno vođen i u svim elementima planiran. Stihija, pod izgovorom slobodnog tržišta i jednakih prava, u našem slučaju daje šansu sumnjivom kapitalu, naročito onom sa egzotičnih ostrva i iz susednih zemalja. Tako se lošim primerima ruše ugled i poverenje u privredni sistem zemlje i u proces privatizacije. Moramo odrediti ko su nam poželjni kupci, odnosno strateški partneri. Zalažem se za dokazane domaće partnere, moćne partnere iz razvijenog sveta, ili da se odgovornost za kompaniju prepusti malim akcionarima koji to žele, znaju i mogu da je preuzmu. Ova treća grupa mora, u skladu sa zakonom, da bude registrovana i da, kao pravno lice obezbedi odgovarajući oblik organizovanja, kako bi se osigurala stabilna vlasnička struktura, kaže Šegrt. Prvi čovek "Toze Markovića" smatra da domaće uspešne kompanije treba ohrabriti i podstaći da budu važni investitori u Srbiji. Tako bi nestale špekulativne privatizacije i ubrzano propadanje kompanija posle privatizacije. Šegrt je, u više navrata, jasno i glasno, ukazivao da hrvatska firma "Nekse grupa" hoće, ne birajući sredstva, da se domogne "Toze Markovića". - Nastojanje Hrvata, nudeći mizernu cenu po akciji, uz kasnije podupiranje ponude neobavezujućim socijalnim programom i nerealnim obećanjima o investicionom programu, da kreditnim zaduživanjem uzmu našu elitnu kompaniju u oblasti građevinske industrije, to je pokušaj neprijateljskog preuzimanja, naglašava Šegrt. Vi insistirate na ekonomskom patriotizmu. Šta to zapravo znači? - Osećam se pomalo proizvanim zbog pominjanja ekonomskog patriotizma i iskazivanja potrebe da Srbija sačuva važne nacionalne resurse i svoje kompanije, koje će, kao i u svim razvijenim zemljama, biti sigurna ravnoteža i brana tržišnim lobiranjima. Mora se zaustaviti najezda firmi iz Hrvatske i Slovenije i obezbediti reciprocitet. Ovi što nam dolaze nisu investitori. Ne donose oni novac, niti tržište. Oni dovlače kredite kojim dodatno pritiskaju ionako opterećene kompanije i kupuju tržište. Ne mogu Srbiji da budu strateški partneri osrednje kompanije iz siromašnih i prezaduženih državica. Samo im dajemo šansu da za mali novac, kupujući naše kompanije kreditnim sredstvima, isprave greške procesa privatizacije u njihovim zemljama. Činjenica je, ipak, da je malo domaćih investitora. Šta učiniti da ih bude više? - To je lako ostvariti. Postojećim domaćim investitorima treba pružiti maksimalnu podršku, a novima povoljnim kreditima iz Fonda za razvoj dati šansu. Ako je to važno najrazvijenijim zemljama, bitno je i za nas, čak presudno. Uzimamo svež primer žestoke odbrane "Danonea" od strane francuskog predsednika Žaka Širaka i premijera Dominika del Velpena u slučaju ponude "Pepsija". Poučna nam je i energična odbrana američkog Kongresa od najbolje ponude kineske državne naftne kompanije koja je htela da preuzme "Junikol", devetu po veličini naftnu kompaniju u SAD. - Za poboljšanje daljeg toka privatizacije, naglašava Dmitar Šegrt, neophodni su plan, odgovorne institucije i stručan dijalog. Tako će se sprečiti stihija i prepuštanje kompanija i malih akcionara, surovoj, nemilosrdnoj logici otimanja i prevlasti. Time će se izbeći sukobi zaposlenih i sindikata, s jedne, i novih nedoraslih gazda s druge strane. "Nekse grupa", koja postoji godinu i po, hoće da se domogne "Toze Markovića", najstarije i najveće kompanije crepa u regionu, s tradicijom od 140 godina. Hoće li joj to uspeti? - Neće, budite sigurni. "Toza" je nacionalni brend, jedina preostala domaća kompanija za proizvodnju crepa. U sastavu "Nekse grupe" su crepane "Dilj" iz Hrvatske i "Polet" iz Srbije. Obe firme zajedno manje su od "Toze Markovića". Jasno je da se ovde koristi podrška koju "Nekse grupa" ima u Hrvatskoj i tako pokušava ostvariti cilj da ova firma iz Našica preko "Toze" postane regionalni lider. "TM" je srpski regionalni lider. Valja ga kao takvog sačuvati - kaže Dmitar Šegrt. PROMAŠENE PRIVATIZACIJE - POSTAVLjA se pitanje da li sve treba da bude na prodaju, odnosno koje su to fabrike i resursi koji trebaju Srbiji. Dakle, neophodna je preciznija strategija, koja će sigurno onemogućiti, ili barem suzbiti, nepredviđene promašene privatizacije, a istovremeno obezbediti jasan tranzicioni put Srbije. Ako se sve ovo brzo dogodi, ni mi u "Tozi Markoviću" nećemo morati nadmudrivanjem s protivnikom i vođenjem pravog malog rata da se branimo od neprijateljskog preuzimanja - kaže Šegrt. RUDNO BLAGO - ZNA se da u zemljama tranzicije, posle uspešnog završetka tranzicionog procesa, sledi najbrži rast u industriji građevinskog materijala i u građevinarstvu. Ekspanzija se događa zbog investicija u infrastrukturne objekte i porasta individualne gradnje, sve zahvaljujući povoljnim kreditima. Krovni pokrivač od pečene gline, odnosno crep, proizvod je s najdužom tradicijom, koji za sada nema adekvatnu zamenu. Kada se zna da je glina od koje se pravi crep rudno blago, neobnovljiv resurs i privilegija onih kojima se posrećilo da je imaju, jasno je da bi prepuštanje svih takvih kompanija stranim partnerima dovelo do ubrzanog trošenja tog resursa, kaže Šegrt. VEĆINSKI PAKET UKUPAN kapital "TM Investa" je 25,88 odsto. Iz statističkog prikaza Centralnog registra, pored kapitala "TM Investa" od 25,88 odsto, evidentiran je i kapital malih akcionara od 14,83 odsto, što ukupno čini 40.71 odsto kapitala kod malih akcionara. Većina vlasnika preostalog akcionarskog kapitala su lojalni kompaniji. Domaći partner "Toze", inače, ima 8 odsto vlasništva, pa kada se sve sabere, imamo većinski upravljački kapital, kažu u upravi "Toze Markovića". Izvor: "Novosti".
|
|
|
|
|
|
|
|