Dobrodosli na sajt Medjunarodnog centra za razvoj finansijskog trzistaDobrodosli na sajt Medjunarodnog centra za razvoj finansijskog trzista
O namaUsluge CentraProizvodi CentraSavetovanja i seminariNasi rezultatiNasi klijenti
Arhiva vesti
Zorana Mihajlović-Milanović, savetnik za energetiku potpredsednika Vlade Srbije, o rezultatima raz
Za vikend normalizacija snabdevanja gasom iz Rusije
- Isporuke prirodnog gasa ka Srbiji povećane su i normalizacija snabdevanja se može očekivati za vikend, kada ćemo početi da dobijamo ugovorenih deset miliona kubnih metara gasa dnevno. Na taj način biće otklonjene sve negativne posledice po stanovništvo, privredu i energetski bilans zemlje, koje su nastale zbog smanjenih isporuka gasa iz Rusije - izjavila je za Danas Zorana Mihajlović-Milanović, savetnik za energetiku potpredsednika Vlade Srbije Miroljuba Labusa, komentarišući rezultate jučerašnjih razgovora sa delegacijom Gazproma koju je predvodio Aleksandar Medvedev, potpredsednik Gazproma i generalni direktor Gazeksporta. Prema njenim rečima, Medvedev je naglasio da je Gazprom izuzetno zainteresovan za ulaganja u gasnu infrastrukturu Srbije, prvenstveno u projekat izgradnje podzemnog skladišta gasa Banatski Dvor kao i u alternativni pravac transporta gasa Niš-Dimitrovgrad. Komentarišući spekulacije o tome da srpska strana nije izmirila obaveze prema mađarskom MOL i ruskom Gazpromu za već isporučeni gas i da to može da utiče na dinamiku isporuke gasa u narednom periodu, Zorana Mihajlović-Milanović ističe da je Srbijagas u decembru 2005. godine sklopio ugovor sa Gazpromom o isporuci 2,2 milijarde kubnih metara gasa za 2006. godinu pod veoma povoljnim uslovima. - Može se konstatovati da je taj ugovor znatno povoljniji od ugovora koji su sklopljeni prethodnih godina pošto je isporuka ugovarana kvartalno, što nije tako povoljno kao kada se ugovor sklopi na godišnjem nivou.Takođe, Srbija ima sklopljen dugoročni ugovor o transportu ruskog gasa kroz Mađarsku do srpske granice (iz 1998. godine) sa mađarskim Mol Gass Transmission, koji se svake godine aneksira zato što, zbog svega što se dešavalo 1999. godine, srpska privreda nije u mogućnosti da "povuče" količine gasa koje su ugovorom predviđene. Amandmani su bitni jer nam omogućavaju da ne plaćamo penale, što bismo morali da učinimo da važi samo osnovni ugovor - podseća naša sagovornica. Na pitanje kome će biti poveren posao izgradnje skladišta Banatski Dvor, Zorana Mihajlović-Milanović naglašava da će sve biti urađeno u skladu sa našom zakonskom regulativom. - Izvesno je da će strateški partner biti izabran putem tendera koji bi trebalo da usledi veoma brzo, pošto prva faza izgradnje Banatskog Dvora mora da se realizuje do kraja ove godine kako bi do sledeće zime Srbija mogla da ima potrebne rezerve prirodnog gasa - kaže savetnik za energetiku potpredsednika Vlade Srbije Miroljuba Labusa. Srbijagas duguje Molu 500 hiljada dolara U ovom trenutku Srbijagas duguje Molu 500 hiljada dolara, dakle nije reč o milionima kako se netačno spekulisalo u javnosti. Što se tiče ruske strane, tu postoji klirinški dug od 188 miliona dolara, a vezan je za obaveze bivše Jugoslavije, i kao što je poznato, samo se čeka odobrenje od strane Ruske Federacije, nakon čega će doći do potpisivanja sporazuma. - Prema tome, nema nikakvih prepreka da Srbija u toku zime dobije potrebne količine gasa - tvrdi naša sagovornica. Sa Mol pregovori o cikličnoj isporuci gasa U ponedeljak delegacija Vlade Srbije i predstavnici javnog preduzeća Srbijagas putuje u Mađarsku na sastanak sa čelnicima kompanije Mol Gass transmisison. Nastavićemo pregovore o amandmanima, konkretno o amandmanu broj sedam na osnovni ugovor o transportu gasa za 2006 godinu. Naš interes je da dobijemo povoljne uslove koje imamo sa ruskim dobavljačem, dakle da ostvarimo ciklične isporuke, da u prvom i četvrtom kvartalu, odnosno u zimskom periodu, dobijemo po deset miliona kubnih metara gasa dnevno. U našoj delegaciji biće predstavnici kabineta potpredsednika Vlade Srbije, republičkog Ministarstva rudarstva i energetike i poslovodstva Srbijagasa - kaže Zorana Mihajlović-Milanović. Izvor: "Danas".

Gorivo uskoro opet poskupljuje, inflacija raste:
Vožnja košta sve više
Drugo ovogodišnje povećanje akciza doneće nam 13. februara još jedno poskupljenje goriva. Uz izvestan dalji skok cena sirove nafte na svetskom tržištu, to znači da je san ministra finansija o inflaciji u 2006. ispod 10 odsto teško ostvariv. Osim ako se Vlada ne ugleda na Slovence i blagovremenim smanjenjem akciza ne ublaži naftni udar. Na ozbiljne posledice skoka cena nafte po makroekonomsku stabilnost zemlje ukazao je i zamenik direktora Republičkog zavoda za statistiku dr Miladin Kovačević prognozirajući da bi mogući skok cena nafte, sa sadašnjih 70 dolara na 100 dolara za barel, značio poskupljenje od 42 odsto, što bi srpsku inflaciju poguralo za najmanje 5,5 procenata. Izmenama uredbe o formiranju cena derivata od pre dva meseca propisano je da se cene goriva u Srbiji usklađuju sa cenom nafte na svetskom tržištu i kursom dolara na svakih 15 dana. No, ponavlja se prošlogodišnja praksa i Vlada iz nerazumljivih razloga ne poštuje uredbu koju je sama donela. U ovoj godini akcize su povećane za 0,30 dinara po litru što je dovelo do povećanja maloprodajnih cena derivata u proseku za 2,5 dinara po litru. U četvrtak je Vlada ponovo povećala akcizu za 0,60 dinara po litru, a odluka o tome stupiće na snagu 13. februara. S obzirom na nezadovoljstvo koje zbog neblagovremene primene uredbe postoji i u NIS-u i kod privatnih prometnika, teško je očekivati da će bilo ko od prodavaca derivata nove akcize ukalkulisati na svoju štetu. Naprotiv, izvesno je da će pomenutih 60 para biti dodato na proizvođačke cene i da nas polovinom februara očekuje još jedno poskupljenje goriva a s njim i novi zamah inflacije. U NIS-u kažu da su od 3. do 22. januara zbog neprimenjivanja uredbe ostvarili manji prihod za 62,3 miliona dinara ili preko 700.000 evra. Uprkos tome i uprkos činjenici da je Vlada nedavno izabrala privatizacionog savetnika za NIS, nacionalna naftna kompanija će svom privatizacionom savetniku, holandskoj firmi „Šel global solušns“, platiti i više od januarskog smanjenja prihoda. Možda će neko reći - ali to je sasvim druga priča. E nije! U pitanju je jedna te ista igranka iz koje proističe i neodgovoran odnos države prema tako važnom pitanju kao što je odnos cene nafte i inflacije. U Hrvatskoj se uredba o cenama derivata striktno poštuje. Svakih 15 dana vlada objavljuje da li su se stekli uslovi za korekciju maloprodajnih cena. Slovenačka država prošle je godine u više navrata smanjila akcize kako bi ublažila uticaj skoka cena nafte na inflaciju. A naša vlada i njen ministar finansija ne koriste čak ni pravo koje su sebi dali Zakonom o akcizama - da postojeće akcize smanje do 20 odsto i bez izmena zakona. Kome je to u interesu pokazaće, moguće je, ishod privatizacije NIS-a. Izvor: "Blic".

Izvoz Ikarbusovih autobusa u Kongo, Kolumbiju, Rusiju

Osamdeset autobusa beogradske fabrike „Ikarbus“ uskoro bi moglo da bude prodato Kolumbiji ukoliko domaći proizvođač pobedi na tenderu koji se završava za petnaestak dana. Poboljšanju izvoza znatno doprinose i ugovori sa moskovskom fabrikom „Tušino auto“ o izvozu autobusa na rusko tržište, kao i potencijalna saradnja sa Kongom. - Dok je Srbija bila pod sankcijama, drugi su osvajali strana tržišta. Veoma je teško prodati autobuse i pozicionirati se u zemljama čija su tržišta zauzeli neki drugi proizvođači. Mi sada pokušavamo da osvojimo afričko i južnoameričko tržište - ističe Srećko Njemčević, generalni direktor „Ikarbusa“, i dodaje da pretpostavlja da „Ikarbus“ ima 90 odsto šanse da pobedi na tenderu za prodaju 80 autobusa u Kolumbiji. - Oni traže upravo ovakve autobuse kakve mi imamo. U celom svetu se proizvode niskopodni autobusi, a njima su potrebni zglobni autobusi koji imaju visinu poda od 930 milimetara, a mi baš takve proizvodimo - objašnjava Njemčević. On ističe da bi uskoro u Kongu mogli prodati i 1.000 autobusa, o čemu se trenutno pregovara. - Tamo imaju velike potrebe za autobusima, ali nemaju mnogo novca. Ipak, postoje načini da se taj posao realizuje - kaže Njemčević, koji smatra da je značajno i jednom ući na neko strano tržište kako bi se stvorila osnova za prodaju autobusa i u drugim zemljama. Dobar primer za to su dva ugovora sa moskovskom fabrikom „Tušino auto“. Jedan koji se tiče izvoza autobusa za Rusiju i drugi o zajedničkoj proizvodnji niskopodnih autobusa za rusko tržište. - U saradnji sa našim partnerom iz Moskve, „Tušino autom“, prodajemo autobuse na ruskom tržištu. Preko njih izvezemo 20-30 autobusa, pri čemu zaradimo godišnje od četiri do pet miliona evra. Drugi posao sa moskovskim partnerom, od koga tek treba očekivati bolje rezultate, jeste zajednička proizvodnja autobusa za rusko tržište. „Tušino auto“ nam je dao dokumentaciju na osnovu koje treba da napravimo niskopodni midibus za gradsko- prigradski prevoz. Njemčević objašnjava da u Rusiji postoji potreba da se u narednih pet godina zanovi oko 250.000 mini i midi autobusa. - Možemo proizvesti oko 600 autobusa godišnje i zaraditi oko 40 miliona evra. Sve što treba da uložimo jeste kupovina alata za izradu novih autobusa - kaže Njemčević i zaključuje da „Ikarbus“, kao fabrika koja u ovom trenutku nema dugova, na inostranim tržištima mora konkurisati dobrim kvalitetom koji poseduje, fleksibilnošću i cenama koje su oko 40 odsto niže od cena vodećih evropskih proizvođača. Izvor: "Blic".

"Mali" akcionari
Emitenti
Posrednici
Investitori
Proizvodi Centra
Arhiva vesti
Kontaktirajte nasKnjiga gostijuMapa sajta