Dobrodosli na sajt Medjunarodnog centra za razvoj finansijskog trzistaDobrodosli na sajt Medjunarodnog centra za razvoj finansijskog trzista
O namaUsluge CentraProizvodi CentraSavetovanja i seminariNasi rezultatiNasi klijenti
Arhiva vesti
Srpski privrednici neće Luku Bar
Iako je proteklih meseci izlazak na more označavan kao strateški interes Srbije, konzorcijum MK grupe, Viktorija grupa i Ju-Es stil, odustao je od investicije.
Miodrag Kostić, predsednik MK grupe, ne spori isplativost kupovine barske luke. On smatra da postoji ekonomska i komercijalna opravdanost formiranja ovakvog konzorcijuma, uz podršku vlade Srbije.

„Uprkos tome ceo proces je mnogo složeniji nego što se to na prvi mah moglo zaključiti, imajući u vidu činjenicu da se radi o usaglašavanju dveju država, dveju velikih državnih kompanija, više privatnih i jedne internacionalne kompanije. Nažalost, složenost ovakvog međusobnog usaglašavanja, nadilazi htenja i ambicije pojedinačnih učesnika”, navodi se u saopštenju njegove kompanije.

Kostić smatra da je jedini održiv koncept osnivanje zajedničkog konzorcijuma operativnih kompanija koje transportuju robu na potezu Novi Sad – Beograd do Luke Bar, uključujući i železnice obe države i samu Luku Bar.Za Mahmuda Bušatliju, konsultanta za investicije, potpuno je očekivano da domaći privrednici odustanu od kupovine pristaništa. „Besmisleno je bilo očekivati da će naši privrednici konkurisati za kupovinu Luke. Možda imaju želju, ali oni nemaju para za investicije, jer više duguju nego što zarađuju. Država u taj posao nije smela da se meša. Njeno je da stvara ambijent, a ne da sa privatnicima pravi konzorcijume“, kaže Bušatlija.

On naglašava da kupovina Luke Bar nije strateški interes Srbije. Poslovanje tog preduzeća, kaže on, zavisi od kapaciteta pruge Beograd – Bar, koja je nepouzdana i opasna.

Vreme putovanja od Beograda do Bara je duplo duže nego od Beograda do Kopra. Sa aspekta isplativosti, najjeftiniji transport je Dunavom do Konstance. Pošto najviše izvozimo poljoprivredne proizvode, kako ističe, prirodno je da naša zemlja bude orijentisana prema Konstanci.Rekonstrukcija pruge Beograd – Bar bila je glavni uslov domaćih privrednika za učešće u trci za kupovinu crnogorske luke. Polazna pretpostavka je da za remont pruge treba izdvojiti 300 miliona evra. Privrednici su takođe tražili da se država izjasni da li će i kada će izgraditi autoput prema južnom Jadranu.

Dok su prošle jeseni u vreme raspisivanja tendera privrednici bili prilično obazrivi u izjavama o kupovini Luke, predstavnici države su je svrstavali u nacionalne prioritete zajedno za obnovom pruge i izgradnjom autoputa od Temišvara do Barija – objedinjene u novi koridor 11.

Ministar za infrastrukturu Milutin Mrkonjić je pre nekoliko dana ponovio da i dalje smatra da je kupovina Luke dobra za srpska preduzeća. Po njemu, tender je bio ishitren i zato on veruje da će u ponovljenom javnom nadmetanju učestvovati srpska preduzeća.


Suficit sa CEFTA 230,5 miliona evra
Srbija je u prva dva meseca ove godine u ukupnoj spoljnotrgovinskoj razmeni sa zemljama CEFTA regiona ostvarila suficit od 97,2 miliona evra.
Ukupan izvoz Srbije u zemlje CEFTA regiona u prva dva meseca ove godine ostao je nepromenjen u odnosu na isti period 2009. i iznosio je 230,5 miliona evra, dok je uvoz imao rast od sedam odsto i iznosio je 133,3 miliona evra. Učešće izvoza u zemlje CEFTA u ukupnom izvozu Srbije je 31,5 odsto, a učešće uvoza svega osam odsto.

Suficit Srbije u trgovinskoj razmeni sa CEFTA zemljama u 2009. godini bio je 981 miliona evra, dok je uvoz iznosio 899 miliona evra, kazala je državna sekretarka za ekonomske odnose sa inostranstvom Vesna Arsić i dodala da je pokrivenost uvoza izvozom u spoljnotrgovinskoj razmeni Srbije sa CEFTA regionom bila 209 odsto.

Ona kaže i da Srbija ostvaruje suficit u razmeni sa Albanijom, Bosnom i Hercegovinom, Makedonijom i UNMIK Kosovom, dok deficit ima sa Hrvatskom i Moldavijom.

Zona slobodne trgovine do kraja godinePrioritet Srbije, tokom predsedavanja CEFTA sporazumom u 2010. godini, biće uspostavljanje zone slobodne trgovine u regionu do kraja godine, kaže državna sekretarka u Ministarstvu ekonomije i regionalnog razvoja Vesna Arsić.

U ovoj godini zemlje članice CEFTA treba da počnu pregovore o liberalizaciji tržišta usluga u regionu, kao i da uspostave jasna i predvidiva pravila radi privlačenja stranih direktnih investicija u region, kazala je ona.

Arsićeva je kazala da liberalizacija u trgovini sa zemljama CEFTE omogućuje između ostalog bolji pristup drugim tržištima, bolji kvalitet proizvoda, rast investicija, porast broja zaposlenih i izvoza, ali je istakla da i dalje ostaju mnogobrojne necarinske barijere koje otežavaju punu primenu sporazuma.

Prema njenim rečima, najčešće necarinske barijere odnose se na procedure na graničnim prelazima koje su duge, komplikovane i netransparentne, problem je radno vreme, klasifikacija, vrednovanje i poreklo robe na carini, kao i međusobno nepriznavanje sanitarnih i fitosanitarnih mera i veterinarske kontrole.

Problem predstavlja i dupliranje i nepriznavanje sertifikata, dok je izdavanje dozvola i registracija proizvoda ocenjena kao skupa i dugotrajna, dodala je ona.


Free shares before privatizations
Economy Minister Mlađan Dinkić said that citizens will be able to receive free shares from public companies before they are privatized.

He said that once the changes to a law defining rights to free shares in the process of privatization of large public companies is adopted on Wednesday, citizens will be able to receive the shares even before the privatizations take place.

He also announced that the shares of Serbian power company EPS would be handed out before the end of the year.

Dinkić added that citizens will receive NIS shares this year, as well as shares from Telekom Srbija, the Nikola Tesla Airport, and those from the Shareholders' Fund, adding that the EPS shares would be distributed in 2011.

“We want to distribute all the shares this year, except for EPS, and the prerequisite for that is for the Airport and EPS to be turned into shareholder societies, in order for the nominal value to be determined, Dinkić said.

He explained that EPS and the Airport will not be privatized, but that the citizens will receive shares from these companies.

Dinkić said that thus far, 4.8 million citizens have registered for free shares and that close to 150,000 workers in public companies have also earned rights to these shares.

The minister explained that the proposed changes call for the Shareholders’ Fund to be abolished, after which its employees will move to the Privatization Agency, which will be the only body selling state shares in the future.


Serbian consortium wins Corridor 10 job
A domestic consortium led by a Belgrade construction company made the best offer in a public tender for the construction of the left lane of Corridor 10 highway

Preduzeće za Puteve Beograd will thus build the E-75 stretch from Horgoš to Novi Sad.

An offers also came Slovenia's Primorje, whereas Croatia's Hidroelektroniskogradnja made no new offers.

The negotiations will be continued later in the day, Nibens Group which, among other road construction companies, includes Preduzeće za Puteve Beograd, announced today in Belgrade.

In a tender held in mid February through an open procedure, the consortium of domestic firms offered the lowest price of RSD 9.97bn and the shortest construction deadline of nine months, but the noted that the price would be harmonized with the inflation rate.

At the time, Hidroelektogradnja offered the price of RSD 11.55bn, and the Slovenian Primorje RSD 13.47bn.


Serbia, Russia sign loan agreement
An agreement on a loan worth USD 200mn will has been signed in Moscow today by Serbian and Russian officials.The figure is part of the Russian loan of about USD 1bn, and is to be used as support to Serbia's budget.

Serbian and Russian presidents Boris Tadić and Dmitry Medvedev reached an agreement on the loan in principle last year, during Medvedev's visit to Belgrade.

Today, Serbian Finance Minister Diana Dragutinović and Russian Deputy Finance Minister Dmitry Pankin signed the deal.

"The loan will be approved as a support to the budget of Serbia and for the funding of the country's deficit," a statement from the Ministry of Finance said ahead of the signing today.

The annual interest rate will be determined using the Libor interest rate for six-month deposits in U.S. dollars, plus 2.95 percent.

The grace period is until March 2012 while the maturity date is the end of 2021, the statement read.


Srbija dobila 200 miliona dolara ruskog kredita
Sporazum o ruskom kreditu od 200 miliona dolara za pokriće deficita srpskog budžeta potpisala su Ministarstva finansija Srbije i Rusije u Moskvi.Ugovor su potpisali srpska ministarka finansija Diana Dragutinović i zamenik ruskog ministra finansija Dmitrij Pankin.
- Rok otplate kredita je 12 godina, s tim što će otplata početi za dve godine, i odvijaće se u 40 kvartalnih rata, tako da će poslednja godina otplate biti 2021.- kazala je Dragutinović nakon potpisivanje i dodala da je kamatna stopa šestomesečni libor na američki dolar, koji u ovom trenutku iznosi oko 0,4 odsto, plus kamatna marža od 2,95 odsto.
- To je ukupno oko 3,40 odsto, a novac će biti na raspolaganju nedelju dana pošto Skupština Srbije usvoji zakon o zaduživanju - objasnila je Dragutinović i ocenila da su uslovi pod kojima je Srbiji odobren kredit veoma povoljni za sadašnju srpsku privredu.
Kako je istakla, kamata će i u naredne dve godine biti na niskom nivou zbog stanja svetske privrede.
- Pregovori o drugom delu kredita za infrastrukturne projekte biće intenzivirani u maju u Zagrebu, a projekti se odnose na železničku infrastrukturu, beogradski železnički čvor i pruge Valjevo-Loznica, Beograd-Bar i Niš-Dimitrovgrad - kazala je Dragutinović.
Ona je navela da očekuje da će pregovori trajati dva do tri meseca, a potpisivanje tog dela ugovora realno bi se moglo očekivati do kraja ove godine.
- Trudićemo se da uslovi budu slični uslovima budžetskog kredita - kazala je Dragutinović i podsetila da je oba kredita inicirao predsednik Srbije Boris Tadić, pismom koje je u martu prošle godine uputio predsedniku Ruske Federacije Dmitriju Medvedevu.

Saradnik Instituta za tržišna istraživanja (IZIT) Saša Đogović ocenio je da ruski kredit za pokriće budžetskog deficita Srbije nije povoljan.
- Svaki kredit koji služi za finansiranje budžetskog deficita nije povoljan, jer se takva sredstva ne oplođuju da bi se vraćala, nego idu u tekuću potrošnju - kazao je Đogović i dodao da se Srbija samo još više zadužuje, a ne vide se resursi na osnovu kojih će se vraćati taj kredit.
- Bilo bi bolje da je prvo odobren kredit za infrastrukturne projekte, pre svega za energetski sektor, kako bi se podstakao privredni rast. Svaka racionalna država tražila bi da se primarno ide na odobravanje kredita za infrastrukturne projekte - istakao je Đogović.

Ministar ekonomije i regionalnog razvoja Mlađan Dinkić kazao je da je ugovor o ruskom kreditu od 200 miliona dolara, koji je odobren Srbiji kao podrška budžetu i za finansiranje deficita, ne predstavlja neplanirano zaduživanje, već je predviđeno Zakonom o budžetu za 2010. godinu.
- Ovaj kredit je već ušao u plan budžeta za ovu godinu, tako da je to sve u okviru plana za finansiranje budžetskog deficita u ovoj godini i nije neko ne planirano zaduženje, već je predviđeno zakonom o budžetu za 2010. godinu - rekao je Dinkić.
On smatra da Srbija ima prostora da se zadužuje dok nivo ukupnog javnog duga ne dostigne nivo od 40 odsto u odnosu na bruto društveni proizvod (BDP), a da je u ovom trenutku naša zaduženost 32 procenta BDP, uključujući ruski i sve kredite koji su već planirani budžetom za ovu godinu.
U ovom trenutku budžet Srbije ima višak od 500 miliona evra, koji stoji na računima u Narodnoj banci Srbije, što govori o tome da se vlada štedljivo ponaša.


"Mali" akcionari
Emitenti
Posrednici
Investitori
Proizvodi Centra
Arhiva vesti
Kontaktirajte nasKnjiga gostijuMapa sajta