Dobrodosli na sajt Medjunarodnog centra za razvoj finansijskog trzistaDobrodosli na sajt Medjunarodnog centra za razvoj finansijskog trzista
O namaUsluge CentraProizvodi CentraSavetovanja i seminariNasi rezultatiNasi klijentiLinkovi
Arhiva vesti
Strah od duopola u trgovini - Kako će spajanje kompanija "Agrokor" i "Mercator" uticati na potrošače

Dok se čeka odluka Komisije za zaštitu konkurencije o spajanju "Agrokora" i "Mercator"-a na srpskom tržištu, javnost je podeljena. Neki stručnjaci i potrošačke organitacije strahuju od duopola "Agrokora" i "Delhaize"-a, dok drugi tvrde da bi to donelo efikasnije poslovanje i pojačanje konkurencije.

Za nešto manje od tri meseca, Komisija za zaštitu konkurencije odlučiće da li će odobriti spajanje hrvatskog "Agrokora" i slovenačkog "Mercator"-a na srpskom tržištu. Dok se deo stručne javnosti i potrošačke organizacije boje duopola, u kome bi "Agrokor" i belgijski "Delhaize" kontrolisali veći deo domaćeg tržišta, pojedini ekonomisti tvrde suprotno - da bi to moglo doneti efikasnije poslovanje i pojačanje konkurencije.

Ukoliko početkom decembra Komisija za zaštitu konkurencije odobri koncentraciju, odnosno da zeleno svetlo "Agrokoru" da poveća uticaj na srpskom tržištu, nastala bi dva trgovinska giganta. S jedne strane "Mercator", "Rodu" i "Ideu" sa 309 prodajnih mesta u vlasništvu "Agrokora", a s druge "Maxi" i "Tempo" sa 370 objekata u vlasništvu "Delhaize".

Predsednik Nacionalne organizacije potrošača Srbije Goran Papović smatra da se spajanjem "Mercator" i "Idea" radnji, ne garantuje se bolji kvalitet robe i usluga i upozorava na opasnost od zloupotreba monopola s kojim su potrošači bili ranije suočeni.

- Na državi je da pravilno proceni učešće u trgovini kada je u pitanju spajanje ovakvog lanca - dodaje Papović.





U prvih šest meseci ove godine "Mercator" je u Srbiji ostvario dobit od 2,74 mil EUR, otvorio šest novih poslovnih jedinica i zaposlio je 122 radnika. Procenjuje se da će veliko preuzimanje doneti promene na tržištu.

Ekonomista Goran Nikolić navodi da ukoliko nadležna tela dozvole, "Agrokor" bi kupovinom "Mercator"-a kontrolisao jednu trećinu prometa u trgovini na malo i dodoaje da "Delhaize" već kontroliše isti toliki udeo na srpskom tržištu.

- Postoji opasnost da bi cenovna politika mogla biti takva da se u narednom periodu spuštanjem cena izbace mali trgovci sa tržišta, a da se kasnije, kada se to desi, značajno podignu cene, čime bi bio ugrožen standard potrošača - upozorava Nikolić.

Prema reičma ekonomista Aleksandara Stevanovića, postoje neki veliki monopoli koji su blagodet za potrošače, poput "Microsoft"-a, koji je uveo revoluciju u svetu.

- Pitanje je da li će oni imati kredibilnu pretnju ulaska potencijalne konkurencije, ako počnu da koriste svoj prilično veliki položaj na tržištu. Nije nužno da imate samo klasične konkurente. Dovoljno je da imate verodostojnu pretnju - smatra Stevanović.





U pisanom odgovoru "Agrokora", između ostalog, stoji da strah od duopola nije realan, da će troškovi biti manji i da će potrošači dobiti bolju ponudu i jeftiniju robu.

Kako ističu, zaposleni neće ostati bez posla, a novonastali trgovinski lanac otvorio bi nove mogućnosti za srpske proizvođače jer bi pokrivao šire tržište. U Ministarstvu trgovine kažu da država ne može da utiče na odluke Komisije za zaštitu konkurencije.

- Ono što država može da radi u ovom trenutku je da stvara uslove za dovođenje novih, većih trgovinskih lanaca koji bi na neki način bili uslovno rečeno brana uvećanju postojećeg nivoa koncentracije na tržištu - napominje državni sekretar u Ministarstvu trgovine, Dragovan Milićević.

Sredinom juna "Agrokor" je potpisao ugovor o kupovini 53,12% akcija "Merkatora" za 240 mil EUR. Procenjuje se da će, ako nadležni organi u regionu to dozvole, nova kompanija imati godišnji prihod od 7 mlrd EUR i zapošljavati oko 60.000 ljudi.



Požeška "Budimka" saradnjom sa "Delhaize" radnjama stigla na tržište jugoistočne Evrope

U prodajnim objektima trgovačkog lanca "Delhaize" u jugoistočnoj Evropi od sledeće nedelje će se prodsavati proizvodi požeške "Budimke".

Direktor AD "Budimka" u restrukturiranju, Đorđe Stevanović izjavio je danas Tanjugu da će se četiri vrste marmelada - mešana, šipurak, kajsija i jagoda, koje proizvodi ova fabrika, naći u marketima "Delhaize". Prema njegovim rečima, ove dve firme su sklopile ugovor vredan 20 miliona dinara na godišnjem nivou.

- Proizvodi su upakovani u staklenu ambalažu od 850 i u PVC pakovanja od 400 grama neto. Ovo je veoma važan korak za "Budimku", a imajući u vidu kvalitet naših artikala, nadam se da će se saradnja u narednom periodu još više proširiti - naveo je Stevanović.

On je, takođe, podsetio da su nedavno ovo preduzeće posetili predstavnici kompanije "AL.RAWAVED" iz Abu Dabija i iskazali zainteresovanost za saradnju, tako da se u veoma kratkom vremenskom roku očekuje pozitivan signal. Iako se nalazi u postupku restrukturiranja fabrika je pozitivno poslovala u prethodne tri godine, napomenuo je on, a sve proizvodne linije, osim za preradu mesa, su osposobljene.

- Mi smo u februaru mesecu podneli zahtev za izlazak iz postupka restrukturiranja s obzirom na to da je počeo oporavak "Budimke - istakao je on.

- Ugoven je izvoz pekmeza sa Nemačkom kompanijom, samo za ovu godinu u vrednosti od milion evra - rekao je Stevanović, dodajući da ovo požeško preduzeće svoje proizvode plasira i na tržištima Belgije, Poljske, Holandije, Austrije, Slovenije, Bosne i Hercegovine, Makedonije, Crne Gore i Kosova i Metohije.

Pored prerade i proizvodnje "Budimka" se jednim delom bavi i primarnom poljoprivrednom proizvodnjom.

- Pre dve godine na našem imanju zasadili smo oko 10 hektara jabuke, a poseban akcenat stavili smo na zdrav sadni materijal i sortiment koji smo prilagodili mikroklimatskim uslovima - kaže Stevanović.



RADULOVIĆ: U oktobru mere za oporavak privrede

Ministar privrede Saša Radulović izjavio je danas da će vlada Srbije početom oktobra najaviti konkretne mere za oporavak privrede.

- Dogovor je da nećemo izlaziti sa konkretnim merama, dok ne postignemo dogovor u vladi - rekao je Radulović u Privrednoj komori Srbije prilikom predstavljanja publikacije "Top 500" o poslovanju srpskih firmi.

Ministar je rekao da je pitanje konkretnih mera i pitanje mogućnosti budžeta.

Srbija ima ogroman deficit, javni dug od gotovo 60% BDP i taj ogroman deficit sužava prostor za jače mere vlade, napomenuo je on.

- I kod smanjenja nameta na rad i drugih mera moramo da se krećemo u okvirima mogućeg, tako da razmatramo razne opcije na koji način možemo da podstaknemo privredu, kroz smanjenje tereta i regulatornu reformu, postignemo bolji efekat - rekao je Radulović.



"Mali" akcionari
Emitenti
Posrednici
Investitori
Proizvodi Centra
Arhiva vesti
Kontaktirajte nasKnjiga gostijuMapa sajta