Dobrodosli na sajt Medjunarodnog centra za razvoj finansijskog trzistaDobrodosli na sajt Medjunarodnog centra za razvoj finansijskog trzista
O namaUsluge CentraProizvodi CentraSavetovanja i seminariNasi rezultatiNasi klijenti
Arhiva vesti
Etihad širi krila, kupuje LOT

Etihad ervejz pregovara sa poljskom vlastima oko kupovine Poljske aviokompanije LOT, prenosi Aviation Week. 


Navodi se da su pregovori već u poodmakloj fazi, ali mogu i da potraju nekoliko meseci dok ceo proces ne bude završen.

Već nekoliko godina, pokušaji da se LOT privatizuje ostali su bezuspešni. Tamošnje Ministarstvo finansija koje kontroliše većinu državnih firmi i njihovu privatizaciju, hoće da podrži najnovini plan restrukturalizacije aviokompanije pod istim uslovima.

Poljska vlada nije baš mnogo raspoložena da uradi nešto više za zaduženu aviokompaniju, jer ima sopstvene probleme sa budžetom i ograničavaju je pravila EU o državnoj pomoći.

Prošlogodišnji neočekivani gubitak od 38 miliona evra bio je dobar povod za najnovije inicijative oko prodaje, koje bi mogle, konačno da budu uspešne.

Ukoliko se postigne dogovor, LOT će biti četvrta evropska avio kompanija u kojoj će Etihad posedovati vlasnički udeo posle udela u irskom nacionalnom avioprevozniku Er Lingus, drugoj po veličini nemačkoj aviokompaniji Er Berlin i našem avioprevozniku Er Srbijja.

Niko iz LOT-a još nije ništa komentarisao, a portparol Etihada je kratko rekao "mi nikada ne komentarišemo glasine i špekulacije."

Predstavnici poljskih vlasti izjavili su da je potraga za strateškim partnerom za LOT u toku.

Poljski avioprevoznik u većinskom državnom vlasništvu LOT ove godine je zatražio je novu finansijsku pomoć u visini od 88,3 miliona evra u okviru novog plana reorganizacije. Program restrukturalizacije je osnovni uslov za to da Varšava dobije saglasnost za državnu pomoć od Evropske komisije. LOT je u decembru prošle godine već dobio finansijsku inekciju od države od 400 miliona zlota, koju je takođe odobrila EU.

LOT je već potrošio veću količinu državnog novca tokom više pokušaja da opstane u konkurenciji većih kompanija i niskotarifnih avioprevoznika. U 2012. godini firma je, zbog otpisa manjih aviona "embraer", koje je koristila za evropske letove, zabeležila gubitak od 400 miliona zlota.

Te godine kompanija je otpustila 360 radnika, a očekuje se da će i od sada zaposlenih 1.700, deo morati da napusti firmu.


Etihad ervejz je postao najbrže rastući avio-prevoznik u istoriji komercijalne avijacije i jedna od najuspešnijih kompanija .Etihad, osnovan 2003. godine, nastoji da sklopi partnerstva s aviokompanijama širom sveta boreći se s konkurentima Katar ervejz i Emirejts, sa sedištem u Dubaiju.



U vinu je - zarada

Da li bi Srbija ponovo mogla da postane jedan od najpoznatijih proizvođača vina?


Do početka berbe grožđa ostalo je oko mesec dana, ali vinari već zadovoljno trljaju ruke. Prošle godine strancima smo prodali vina za 20 miliona dolara, dva puta više nego 2011. godine.

Srpski vinari na putu vraćanja stare slave. Iz godine u godinu izvoz sve veći. Sa 7,2 miliona evra zarade od vina 2006. godine, prošle godine Srbija je povećala izvoz na 16,4 miliona evra i dospela na 39. mesto na listi najvećih izvoznika vina.

Na istoj geografskoj širini kao francuski Bordo, Srbija je u svetu vina duže od veka i po. U doba austrougarske monarhije kažu da se cena vina na bečkom dvoru određivala na osnovu roda vršačkih vinograda. Voleli su i Nemci da piju vino iz socijalističke Jugoslavije. A onda su došle sankcije i privatizacija.

"Mislim da je jako loše urađena privatizacija kao i ostalih poljoprivrednih komapnija.U to vreme su hazarderi dolazili u privredu, posevno vinogradarstvo rasprodali zalihe kao skidanje kajmaka", kaže Milan Prostran iz Privredne komore Srbije.

Sada je pod vinovom lozom pet puta manje zemlje nego osamdesetih, 20 hiljada hektara. Opstalo je samo nekoliko velikih proizvođača ali su se pojavili novi vinari sa zasadima manjim od 100 hektara. Oni kažu, uz dobru reklamu, uspeh je siguran.

Proizvođač vina Božidar Aleksandrović kaže da su čula svetskih potrošača su već zasićena španskim portugalskim i drugim vinima i traži se nešto novo.

"Srbija i sprska vina sa zajedničkim nastupom mogu da skrenu pažnju na sebe, jer ono što mi imamo podneblje klimatske uslove da naša vina dobro mirišu i imaju dobru strukturu što se danas jako jako ceni", kaže Aleksandrović.

Sa 7,2 miliona evra zarade od vina 2006. godine, prošle godine Srbija je povećala izvoz na 16,4 miliona evra i dospela na 39. mesto na listi najvećih izvoznika vina. Tik uz Crnu Goru, a ispred Hrvatske Slovenije, Bosne i Hercegovine.

"Srbija bi bar mogla da se vrati za 10 mesta više. Verujem da će se investicije dogoditi da ćemo naći način da sačuvamo autohtone svoje vrste vina i da budemo moderni da gajimo najkvalitetnije vrste vina", kaže Prostran.

Aleksandar Grunauer iz Nemačke organizacija GIZ kaže da mora da ima kvalitet naročito ako želite da prodate na stranom tržištu gde se ne gleda samo etiketa već šta je unutra.

"Druga svar bitno je zaštita geografskog porekla, to automatski znači možete više da tražite za vaše vino", navodi Grunauer.

Pored podsticaja za podizanje vinograda, Ministarstvo poljoprivrede je proizvođačima grožđa i vina omogućilo besplatan upis u Vinogradarski registar i kontrolu proizvodnje vina u sistemu geografskog porekla.

U 2012. godini je kažu izvezeno dva i po puta više vina nego prethodne godine, a glavno tržište su Evropska unija, komšije iz Cefta regiona i Rusija s kojima imamo ugovore o bescarinskom izvozu vina.



Ne uče na greškama: S&P opet muti

Pet godina nakon što su podignuti kreditni rejtinzi podstakli razbuktavanje finansijske krize, najveća američka agencija Standard&Purs vratila se staroj praksi. 

Naime, agencija ponovo daje povoljne ocene.

S&P je počeo da daje bolje ocene rejtinga u odnosu na konkurentske kompanije, za određene vrednosne papire zasnovane na hipotekama, istovremeno kada se na Volstritu pokušava da oživi tržište ovakvih hartija od vrednosti, ocena je analize koju je za Njujork Tajms izradio Commercial Mortgage Alert, koji se bavi prikupljanjem podataka na tržištu hipoteka.

S & P se još uvek bori protiv optužbi američkih vlasti da je sličnu praksu imao i pre pet godina kada je izbila finansijska kriza.

Poznavaoci tržišta kažu da S & P davanjem boljih rejtinga privlači klijente koji od njih mogu očekivati bolje ocene u odnosu na konkurenciju.

Banke su ponovo pokazale interes da angažuju S & P kod procene rizika obveznica, te je S & P utrostručio tržišni udeo u prvoj polovini 2013. godine.

S & P je saopštio da su "metodologija i zaključi izneseni u Njujork Tajmsu manjkavi" ali su odbili detaljnije da obrazlože svoju tvrdnju. Iz S & P-a su takođe rekli da su njihove ocene "izvan uticaja sukoba interesa".

Dejvid Džejkob, koji je svojevremeno bio direktor S & P-ovog odeljenja za hipotekarne obveznice, do 2011. godine, rekao je da dok je on bio u kompaniji, da su se nakon finansijske krize kriterijumi ocenjivanja prilagođavali "poslovnom pritisku".

"Smešno je tvrditi da tržišni udeo kompanije nije bitan", kaže Džejkob, koji je sad u penziji.

"Ovo je posao kao i svaki drugi" dodaje Džejkob.

S & P, kao i njegovi glavni konkurenti. Mudis i Fič našli su se na udaru kritika, da su pre izbijanja krize davali nerealno dobre ocene hipotekarnim hartijama od vrednosti, koji su se na taj način činili privlačnijim investitorima.

Američke vlasti su, međutim, odlučile da tuže samo S & P, tvrdeći da je agencija namerno ublažila kriterijume ocenjivanja pre izbijanja krize, kako bi dobili što više klijenata.



Surdulica-based Knauf Insulation exports products to Saudi Arabia

Knauf Insulation, Surdulica-based factory for producing a thermal insulation material - mineral wool, said in a release today that it had shipped the first 30 containers of products to Saudi Arabia, adding that the goods exported were valued at about EUR 200,000.

The release reads that these 30 containers loaded with 29,000 square meters of mineral wool will be delivered to Saudi Arabia to meet the requirements of the first project in the Near East to involve the use of products made in Serbia in the construction of facilities.

As it is specified, Knauf Insulation's products will be built in flat roofs typical of industrial and commercial facilities.

It is added that partner companies from Saudi Arabia have recognized mineral wool in these systems as the best solution from the aspect of thermal and sound insulation as well as fire protection.

The release reminds that over EUR 25 million have been invested in the factory for producing mineral wool in Surdulica since 2007, when a large reconstruction project took place.

Knauf Insulation employs over 5,000 people in 35 countries.



Air Serbia gets 10 airplanes on leasing

Serbian Government reached a conclusion on Friday and approved 10 Airbus airplanes for Air Serbia on leasing, in accordance with the agreement with Etihad, the outgoing Traffic Minister Milutin Mrkonjic said for Tanjug news agency.

The first
installment for the first 5 airplanes would be 750.000 USD, Mrkonjic said.

- Politika: Air Serbia management will be known by September 1, to take over by October 1?

Completely new management of Air Serbia should be
formed by September 1 and the whole process of taking the control over the company would be finished by the new management by October 1, Politika daily reported. The Plan of the future management that would be appointed by Etihad would be to avoid losses in 2014 and Air Serbia should become profitable starting from 2015.



"Mali" akcionari
Emitenti
Posrednici
Investitori
Proizvodi Centra
Arhiva vesti
Kontaktirajte nasKnjiga gostijuMapa sajta